Opiskelijoille uusia taitoja simulaation ja pelien keinoin International Business -kandidaattiohjelmassa
Kurssilla opitaan ymmärtämään liike-elämän syy-seuraussuhteita.
Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun International Business -kandidaattiohjelmassa (BScBA) opiskelijoilla on mahdollisuus kehittää osaamistaan ratkomalla kursseilla yritysten toimeksiantoja ja ajankohtaisia ongelmia. Ongelmia ratkotaan kursseilla myös erilaisten virtuaaliympäristöissä toteutettavien simulaatioiden ja pelien avulla.
BScBA-ohjelman opiskelijat suorittavat toisena opiskeluvuotenaan Capstone-kurssin, jossa johdetaan kuvitteellista teknologiayritystä Global Challenge -nimisessä simulaatiopelissä. Kurssin aikana opiskelijat kehittivät ja toteuttivat pienryhmissä strategian yritykselle, joka toimii yhdellä tai useammalla globaalilla markkina-alueella. Tänä vuonna kurssilla olivat opettamassa BScBA-ohjelman johtaja Joan Lofgren, John Kraft Floridan yliopistosta, Olivier Maisondieu Laforge Nebraskan yliopistosta ja Elyssebeth Leigh Sydneyn Teknillisestä yliopistosta.
"Kurssilla käsitellään muun muassa kansainvälisen liiketoiminnan avainkysymyksiä esimerkiksi strategioiden, rahoituksen ja johtamisen näkökulmasta, jotka tukevat tiedon integrointia ja soveltamista simulaatioon. Monipuoliset opetusmenetelmät ja välineet aktivoivat ja haastavat opiskelijoita hyödyntämään kaikkea opintojen aikana opittua”, kertoo kurssin vetäjänä toiminut BScBA-koulutusohjelman johtaja Joan Lofgren.
Simulaatio koostui kahdeksasta eri kierroksesta, jossa oli mukana 18 eri tiimiä kolmessa eri ympäristössä. ”Pyysimme opiskelijoita kehittämään yritykselle strategian, luomaan sääntöjä tiimin päätöksenteolle, tekemään rahoitusta koskevia päätöksiä sekä kehittämään uuden markkinointialoitteen. Simulaatiossa menestymistä mitattiin operatiivisten ja taloudellisten indikaattorien avulla.
Liike-elämän todellisten ongelmien ratkomista monimutkaisessa ja dynaamisessa kilpailuympäristössä
”Tämä vuosi oli poikkeuksellinen, sillä kaikki ryhmät saivat hyvin korkeat pisteet simulaatiossa, mutta "Wolves of Wall Street” -niminen ryhmä pärjäsi erityisen hyvin saavuttaen 27 % kumulatiivisen osakkeenomistajan tuoton ja 93 % prosenttiosuuden verrattuna kaikkiin muihin Global Challenge -pelaajiin", Joan Lofgren kertoo.
”Wolves of Wall Street” -ryhmässä olleet opiskelijat Henri Haasala, Nam Ngo, Abdiaziz Mohamed Ali ja Eerika Karhu kertoivat hyödyntäneensä kaikkia opinnoissa saavutettuja taitoja ja tietoja simulaation aikana.
”Kurssi oli erittäin mielenkiintoinen ja tehokas. Meillä oli mahdollisuus ymmärtää, miten liike-elämän ongelmia ratkotaan monimutkaisessa ja dynaamisessa kilpailuympäristössä. Pääsimme myös soveltamaan eri teorioita ja käsitteitä liike-elämän ongelmiin, jollaisia voimme kohdata valmistumisen jälkeen. ”
Capstone-kurssin opiskelijat Jenni Savela ja Anni-Maria Rautio puolestaan kertoivat oppineensa hahmottamaan erilaisia liike-elämän syy-seuraussuhteita.
"Pääsimme tutkimaan ja vertailemaan kurssikavereidemme yritysten strategioita ja toimenpiteitä, jotka simulaation aikana vaikuttivat myös meidän yrityksemme asemaan markkinoilla ja strategisiin päätöksiimme. Opimme myös paljon liike-elämän eri osa-alueista, kuten markkinointistrategioista, taloudellisesta suunnittelusta, henkilöstöhallinnosta, tuotannosta ja logistiikasta.”
Capstone-kurssi on ollut Mikkelin ohjelmassa vuodesta 2015 lähtien ja simulointi on alusta alkaen ollut olennainen osa kurssia.