S-ryhmälle opiskelijaprojektin tuotoksena tietoa verkkokaupan vastuullisuuskysymyksistä

05.03.2018

Opiskelijoille kiitosta myös hyvästä asenteesta ja itsenäisestä työotteesta.

Ässäkeskuksen liput. Kuva: Nina Kaverinen

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun opiskelijatiimi perehtyi S-ryhmän toimeksiannosta verkkokaupan sosiaalisen vastuun ja ympäristövastuun kysymyksiin. Opiskelijoiden kokonaisvaltainen selvitys ja toimenpide-ehdotukset luovat yleiskuvaa verkkokaupan vastuullisuudesta rakentaen pohjaa verkkokaupan vastuullisuusviestinnän suunnittelulle. Projekti tehtiin osana Kauppakorkeakoulun Räätälöidyt yritysprojektit -konseptia.

Kolmihenkiseen opiskelijatiimiin kuuluivat Sini Olkanen Corporate Communication -maisteriohjelmasta, Leena Tasala markkinoinnin kandiohjelmasta ja Tiina Ohrling Creative Sustainabilty -ohjelmasta.

Verkkokaupat yleistyvät kuluttajien käyttämänä ostokanavana. Digitalisaation ja globalisaation ohella kaupan alan kehitykseen vaikuttaa merkittävästi kuluttajien kasvava kiinnostus kuluttamisen sosiaalisia ja ympäristövaikutuksia kohtaan.

”Selvitimme S-ryhmälle, miten vastuullisuuskysymykset näkyvät tällä hetkellä verkkokaupassa ja miten kuluttaja näkee verkkokaupan vastuullisuuden. Analysoimme vastuullisuusnäkökulmia sekä verkkokauppojen vastuullisuutta käsittelevässä tutkimuksessa, lainsäädännössä että johtavissa verkkokaupoissa. Lisäksi toteutimme kyselytutkimuksen, jonka avulla selvitimme verkkokaupan vastuullisuuden merkitystä kuluttajille sekä sen merkitystä heidän ostokäyttäytymiseensä verkossa. Lopuksi teimme ehdotuksia verkkokaupan vastuullisuusviestinnän rakentamiselle”, opiskelijat kertovat.

Konkreettisia ehdotuksia verkkokaupan vastuullisuusnäkökulmiin

"Kansainvälinen verkkokauppa kasvaa vauhdilla Suomessakin, ja meitä kiinnosti selvittää, miten verkkokaupat huomioivat vastuullisuusnäkökulmia toiminnassaan ja viestinnässään ja toisaalta, miten kuluttajat suhtautuvat verkkokauppaan vastuullisuusnäkökulmasta. Tiina, Sini ja Leena koostivat meille kattavan ja monipuolisen tietopaketin verkkokaupan ajankohtaisista vastuullisuuskysymyksistä. Opiskelijat toteuttivat projektin hyvällä asenteella, itsenäisesti ja sovitussa aikataulussa ja saimme projektista hyviä näkökulmia toimintamme kehittämisen tueksi”, SOK:n vastuullisuusjohtaja Lea Rankinen kertoo.

Projektityön ohjanneen markkinoinnin tutkijan Mikko Hännisen mukaan projektissa yhdistyi hienosti ajankohtainen tutkimusteema ja ahkera opiskelijaryhmä, jota pystyi tuottamaan S-Ryhmälle konkreettisia ehdotuksia verkkokaupan vastuullisuuden viestintään.

”Opiskelijat onnistuivat erinomaisesti muuttamaan laajan toimeksiannon muutamaan konkreettiseen suositukseen hyödyntäen työssään useita eri tutkimusmenetelmiä. Johtopäätösten myötä S-ryhmä sai paljon uutta tietoa sekä ymmärrystä verkkokaupan vastuullisuuden tilasta vuonna 2018. Näin lahjakasta opiskelijaryhmää on mielekästä ohjaa ja sparrata", Hänninen sanoo.

”Projekti oli hyvin antoisa kokemus, joka antoi meille valtavasti uusia näkökulmia ja taitoja niin tiimityöskentelyyn kuin laaja-alaisen aineiston käsittelyyn. Uskomme, että tästä on paljon hyötyä tulevaisuudessa”, opiskelijatiimi kommentoi.

Räätälöidyt yritysprojektit -konsepti tarjoaa opiskelijoille mahdollisuuden päästä ratkomaan yritysten ajankohtaisia liiketoiminnan haasteita, ja toimeksiantajayritykselle mahdollisuuden kehittää ja sparrata uusia ideoita yhdessä opiskelijoiden kanssa.