Energiamurros ja digitalisaatio Knowledge Sharing Breakfastin aiheena
Millaiset liiketoimintamallit selviytyvät voittajina käynnissä olevassa energiamurroksessa?
Entä kuinka kuluttajien tarpeet muuttuvat uusien teknologioiden rikkoessa perinteisiä toimialojen rajoja? Vastauksia näihin kysymyksiin haettiin 9.3. Aalto-yliopiston kauppakorkeakoululla järjestetyssä Knowledge Sharing Breakfast -tilaisuudessa, jonka vetovastuu oli tällä kertaa johtamisen laitoksella.
Kauppakorkeakoulun johtamisen laitos koordinoi parhaillaan Strategisen tutkimuksen neuvoston Smart Energy Transition -hanketta. Käynnissä on uusien teknologioiden aiheuttama globaali energiamurros, johon energiayhtiöiden tulisi pystyä vastaamaan. Hanke etsii ratkaisuja tähän haasteeseen.
”Minkälaisen roolin energiayhtiöt haluavat ottaa tässä murroksessa, kun murroksen vastustaminen ei ole kovinkaan hedelmällistä?”, kysyi professori Raimo Lovio omassa puheenvuorossaan.
Smart Energy Transition -hankkeen vuorovaikutusjohtaja Karoliina Auvinen pyysi paikalla olleita 60 vierasta pohtimaan, miten uudet teknologiat ja palvelut mullistavat vanhan energiajärjestelmän ja kuinka voisimme Suomessa hyötyä tästä. Kävi ilmi, että kyseessä on hyvinkin laaja kulttuurimuutos, jossa suunta on perinteisestä kilpailuasema-ajattelusta kohti public-private-kumppanuuksia ja kokonaan uusien ekosysteemien luontia.
Professori Armi Temmeksen puheenvuoro autoista liikkumisen palveluna kirvoitti niin ikään vieraita pohtimaan, miten digitalisaatio muuttaa kokonaisen toimialan pelisääntöjä. Niin liikenteessä kuin energia-alalla yleisemmin tämä murros on vasta alussa ja toimijat etsivät kuumeisesti uusia liiketoimintamalleja.
Paneelissa toimitusjohtaja Jukka Kajan Joukon Voimasta, toimitusjohtaja Pekka Möttö Tuup Oy:stä, kehityspäällikkö Minna Näsman Helenilta, johtaja (Telecon & Energy) Markku Luoto CGI:ltä sekä neuvotteleva virkamies Leena Pentikäinen TEMistä pohtivat, mitä murroksen kourissa tapahtuu mm. asiakkuuksille. Esiin nousi esimerkiksi seuraavia ajatuksia:
”Sähkö ei ole enää bulkkia vaan asiakaskokemus. Ja asiakaskokemus on elinehto.”
”Digitalisaatio mahdollistaa kenelle tahansa asiakkaan tavoittamisen, sillä kaikki myyntikanavat ovat auki.”
”Asiakas, ei teknologia, edellä.”
”Disruptio tulee digitalisaation puolelta ja ratkaisu ei ole pelkkää IoT:ta. Suurin haaste on, miten kaikki tämä tarjoillaan asiakkaalle.”
Yhteiskunnallinen vaikuttavuus on yksi yliopistojen kolmesta perustehtävästä tutkimuksen ja opetuksen ohella. Yksi tapa toteuttaa yhteiskunnallista vaikuttavuutta on nostaa esiin tutkimustietoa ja analysoida tuloksia yhdessä elinkeinoelämän kanssa.
”Järjestämme Knowledge Sharing Breakfast -kutsuvierasseminaareja, jotta laitoksilla tehtävä tutkimus saadaan tuotua päivänvaloon ja keskustelujen aiheeksi. Tilaisuuksissa on aina vahvasti edustettuna myös elinkeinoelämän ääni”, kertoo Anne Salonvaara Kauppakorkeakoulun yrityssuhteista.