Yritysvastuun mittaaminen Knowledge Sharing Breakfastin aiheena

26.04.2016

Kuinka mitata yritysvastuun toteutumista ja vaikuttavuutta?

Konecranesin yritysvastuujohtaja Johanna Pirinen toi elinkeinoelämän näkökulman keskusteluun.

Entä miten arvoajatteluun keskittymällä ja sen pohjalta toimimalla voidaan luoda kilpailuetua ja rakentaa kestävää liiketoimintaa?

Näihin kysymyksiin pureuduttiin laskentatoimen laitoksen ja johtamisen laitoksen yhteistyössä järjestämässä toistaiseksi viimeisimmässä Knowledge Sharing Breakfast -tilaisuudessa 14.4.2016.

Apulaisprofessori Hanna Silvola esitteli uusimpia tutkimustuloksia yritysvastuuraportoinnin ulkopuolisesta varmennuksesta.
– Löydösten mukaan vapaaehtoinen ulkopuolinen varmennus on vielä kehitysvaiheessa, sillä alalle ei ole vielä muodostunut yhtenäisiä toimintatapoja. EU-direktiivi ei-rahamääräisen informaation raportointivelvollisuudesta tulee voimaan vuoden 2017 alussa, joten monet yritykset ovat odottelevalla kannalla yritysvastuuraportoinnin ja sen varmentamisen kehittämisen suhteen, Silvola kiteytti.

Professor of Practice Armi Temmes puolestaan nosti keskusteluun yritysvastuun vaikuttavuuden arvioinnin ja siihen käytettävissä olevien työkalujen mahdolliset hyödyt ja haasteet.
– Käytettävissä olevista työkaluista kaikissa on jotain etuja ja jotain puutteita. Oppimisen kannalta prosessi on tärkeämpi kuin itse tulokset, jotka voivat olla joskus harhaanjohtavia, Temmes totesi.

Elinkeinoelämän näkökulman keskusteluun toi yritysvastuujohtaja Johanna Pirinen Konecranes Oyj:ltä. Hän kuvasi puheenvuorossaan, miten Konecranesilla mitataan ja raportoidaan yritysvastuutyötä ja millaisia onnistumisia sekä myös haasteita siinä on kohdattu.

Aihe tuntui selvästi olevan hyvin ajankohtainen, sillä paikalle Kauppakorkeakoulun päärakennuksen istuntosaliin saapui toistakymmentä kutsuvierasta ja keskustelu kävi vilkkaana. Finnairin kestävän kehityksen johtaja Kati Ihamäki muistutti, että nykyistä vahvempi tulevaisuusorientaatio olisi tarpeen vaikuttavuuden arviointiin nyt käytössä olevissa työkaluissa. OP:n CSR Manager Satu Kuoppamäki puolestaan kysyi paikalla olleilta, mitä ”eettinen liiketoiminta” loppujen lopuksi on?

Knowledge Sharing Breakfast -kutsuvierasseminaarit on suunnattu elinkeinoelämän johdolle, päättäjille ja vaikuttajille. Tarjolla on tuoreinta tutkittua tietoa ja keskustelua ajankohtaisista aiheista.