Aalto-yliopiston muotoilu- ja liiketoimintaosaamista viedään Japaniin

17.03.2016

Työpajassa keskityttiin käyttäjälähtöiseen ajatteluun ja eri liiketoimintamallien kartoittamiseen.

IDBM-ohjelman opiskelijoita ja tutkijoita veti Design Thinking -työpajan japanilaisen yliopiston insinööreille maaliskuun alussa. Työpajassa keskityttiin tuotekehityksen haasteisiin muotoilun ja liiketoimintamahdollisuuksien näkökulmasta. Kuva: Jymy Parhiala

Ryhmä Aalto-yliopiston International Design Business Management (IDBM) -ohjelman opiskelijoita ja tutkijoita sai kutsun Yamagatan yliopistoon järjestämään japanilaisille insinööreille Design Thinking -työpajan. Kolmipäiväinen työpaja keskittyi tuotekehityksen haasteisiin muotoilun ja liiketoimintamahdollisuuksien näkökulmasta. Työpajaan osallistui professoreita, tutkijoita ja opiskelijoita Yamagatan yliopistosta.

Työpajan pääteemoja olivat käyttäjälähtöinen ajattelu ja liiketoimintamallit. Design thinking -ajattelu oli keskiössä ja osallistujat pääsivät harjoittelemaan käytännössä erilaisia kriittisen muotoilun ja liiketoiminta-ajattelun työkaluja. Työpajan tavoitteena oli löytää eri tuotekehitysvaihtoehtoja Yamagatan yliopiston kehittämän teknologian loppukäyttäjille.

Yamagatan yliopisto on edelläkävijä orgaanisen kemian ja elektroniikan saralla. Yliopiston tutkimus on keskittynyt sensori- ja aurinkoenergiateknologiaan. Yliopisto on rakentanut Yonezawan kaupunkiin Smart Future House -mallitalon, jossa hyödynnetään yliopiston kehittämää sensoriteknologiaa.

– Työpaja oli minulle erittäin hyödyllinen. Markkinasegmentointi ja käyttäjälähtöisyys olivat minulle täysin uusia näkökulmia tuotekehitykseen, mutta nyt ymmärrän, kuinka nämä voivat tukea tuotekehitystä ja kasvattaa tuotteen arvoa, sanoo Yamagatan yliopiston opiskelija Nishiki Uchibe.

– On tärkeää pysähtyä ja pohtia, mitkä ovat käyttäjän tarpeet. Teknologia tulisi kehittää vastaamaan näitä tarpeita eikä pyrkiä aina sovittamaan käyttäjää olemassa olevaan teknologiaan. Oli hienoa nähdä, kuinka käyttäjälähtöinen ajattelu ja eri liiketoimintamallien kartoittaminen avautuivat osallistujille täysin uudella tavalla intensiivisten työpäivien jälkeen, IDBM-maisteriohjelman opiskelija Iina Airaksinen kertoo.

IDBM-ohjelman opiskelija Vilma Viiala puolestaan iloitsee, miten työpaja opetti hänelle, kuinka tärkeää on ymmärtää ja tutkia käyttäjän tarpeita jo ennen itse tuotekehitysprosessia. Yamagatan yliopiston opiskelijat eivät aiemmin olleet käyttäneet käyttäjälähtöisiä menetelmiä eivätkä pohtineet kaupallisen strategian kehitystä tukemaan teknologiaa.


Aalto-yliopiston poikkitieteellinen International Design Business Management (IDBM)-maisteriohjelma yhdistää kauppatieteet, teknologian ja muotoilun. Ohjelman tavoitteena on kouluttaa kansainvälisen muotoilujohtamisen ammattilaisia. Palveluiden tuotejohtaminen sekä liiketoiminnan kehittäminen ovat ohjelman keskiössä. Tutkintoon kuuluu myös vuoden mittainen konsultointiprojekti yritysasiakkaan kanssa.
http://idbm.aalto.fi/


Lisätietoja:
Anna Salo-Toyoki
tohtorikoulutettava
Aalto-yliopisto
anna.salo@aalto.fi
050 525 5720